Targi książki rządzą się swoimi prawami i chociaż obiecuję sobie, że tylko przyjrzę się nowościom, kończy się jak zawsze. Tym razem do domu wróciłam między innymi z tym tytułem. Okazało się również, że jest on już w wersji audio i muszę przyznać, że słuchanie tej książki podczas samotnego biegania po lesie było ciekawym przeżyciem.
Chyba nie zdradzę zbyt wiele jeśli napiszę, że „Ja, która nie poznałam mężczyzn” jest opowieścią o dojmującej samotności, która towarzyszy bohaterce przez większość powieści. Mamy postapokaliptyczny świat, w którym z niewiadomych przyczyn w zamknięciu znajduje się czterdzieści kobiet. Wśród nich jest dziewczynka, która nie zna innego miejsca niż to więzienie. Skazana jest na towarzystwo więźniarek, które niewiele pamiętają z przeszłości, nie znają przyczyny utraty wolności oraz są bierne. Nasza bohaterka jest „czystą kartą” i obserwujemy jak się zmienia, dorasta. Cały czas dzieli się z nami przemyśleniami i obserwacjami z tego lekko kafkowskiego miejsca.
To nie jest proza dla nastawionych na wartkość akcji i jej rozstrzygnięcia. To książka do powolnego smakowania i zastanawiania się nad tym co ważne i mniej ważne. „Dziewczynka” mebluje nie tylko kolejne miejsca pobytu, ale swój wewnętrzny świat i czytelnik jest jej towarzyszem w tym procesie. Bohaterka jest świadomą, silną postacią, która dzięki analizie otoczenia oraz siebie, przez cały czas się uczy.
Książka jest tak skonstruowana, że czytając monolog wewnętrzny kobiety mniej więcej wiemy czego możemy się spodziewać, ale jednak oczekujemy spektakularnego finału. Tytuł daje nam niewielką nadzieję, że to się zdarzy. W centrum opowieści jest cały czas ona i jej autorefleksje to początek naszej dalszej drogi do zastanawiania się co by było gdyby…Jak my byśmy się zachowali?
Jak dla mnie zdopingowanie czytelnika do takich rozważań to tajemna moc literackiego tekstu. Jacqueline Harpman ją posiadła czego dowodem jest ta powieść.
Harpman Jacqueline. Ja, która nie poznałam mężczyzn. ArtRage, 2024
Cykl: Cymelia
Tłumaczenie: Katarzyna Marczewska
Lektor: Anna Grochowska